ERIP104 Yksilöllisyys oppimisessa ja osallistumisessa, 5 op, oppimistehtävä, Avoimen yo:n yhteistyöoppilaitokset
Avoin yliopisto
Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi tai rekisteröidy.
Yleisiä tietoja
Alkaa - päättyy: | 1.8.20 - 31.7.21 |
---|---|
Ilmoittautumisaika: | 1.8.20 klo 0:00 - 31.7.21 klo 23:59 |
Opinto-oikeuden voimassaoloaika: | 1.8.20 - 31.7.21 |
Laajuus: | 5 op |
Ilmoittautuneita: | 36 |
Organisaatiot: | Avoin yliopisto (AYO), Erityispedagogiikka (avoin yo) (AVOERI) |
Opetuksen järjestäjät: | Etelä-Karjalan kesäyliopisto, Etelä-Pohjanmaan kesäyliopisto, Hämeen kesäyliopisto, Joutsenon opisto, Tampereen kesäyliopisto, Vuolle-opisto |
Ajankohtaista: | HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet. Tämä opintojakson suoritustapa kuuluu erityispedagogiikan perusopintokokonaisuuteen (25 op). |
Sisältö: | Erilaiset oppimisen, osallisuuden ja käyttäytymisen haasteet (mm. luki, matematiikka, tarkkaavuus, autismikirjo). Tuen tarpeiden arviointi ja tukikeinot yksilöllisen osallisuuden ja oppimisen mahdollistajina. |
Osaamistavoitteet: | Opintojakson suoritettuaan opiskelija
|
Ilmoittautuminen: |
|
Suoritustavat: | Osallistuminen yhteistyöoppilaitoksen ryhmänohjausmallin mukaiseen lähiopetukseen ja oppimistehtävä Moodlessa. Ryhmänohjauksessa noudatetaan yhteistä aikataulua. Katso opiskeluohjeet Moodlesta: https://moodle.jyu.fi/ Moodleen kirjaudutaan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka saat käyttöösi ilmoittautuessasi opintoihin. Lisätietoa käyttäjätunnuksesta: https://bit.ly/kayttajatunnus_jyu |
Kirjallisuus: | 1. ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö). 2019. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen 2. Ahonen, T., Aro, M. Aro, T. Lerkkanen, M.-K. & Siiskonen, T. 2019. Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.) Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti, 22–39. Myös E- 3. Ahonen, T., Kere, J. & Parviainen, T. 2019. Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja 4. Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M. & Ahonen, T. 2019. Oppimisen vaikeuksien 5. Moilanen, I., Mattila, M.-L., Loukusa, S. & Kielinen, M. 2012. Autismikirjon häiriöt lapsilla ja 6. Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J. & Tapola, A. 2017. Matemaattiset 7. Niilo Mäki Instituutti. 2017. LukiMat. (Lukeminen, Matematiikka, Oppimisen arviointi) http://www.lukimat.fi/etusivu (esim. tietopalvelu-sivut, oppimisvaikeudet, 8. Nurmi, P. & Tarvonen, S. 2018. Lapsi, jolla on näkövamma. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala 9. Seppälä, H. 2017. Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta. Helsinki: Kehitysvammaliitto. 10. Siiskonen, T., Ahonen, T. & Määttä, S. 2019. Kielenkehityksen vaikeudet. Teoksessa T. 11. Sume, H. 2018. Lapsi, jolla on kuulovamma. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.) 12. Viholainen, H. & Asunta, P. 2018. Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa 13. YLE. 2013. Kun oppiminen ei suju. Tallenne. Katso myös oppimateriaalivinkit!
|