Odota...
Wait...
MTEP017 Musiikkiterapian erityismenetelmiä, 5 op, reaaliaikainen lähiopetus ja oppimistehtävä, Etelä-Karjalan kesäyliopisto
Musiikkiterapia (avoin yo)
Tiedotus:
Kurssille ei voida ilmoittautua, koska se on jo vanhennettu.
Kurssin ilmoittautumisaika päättyi 31.7.23 klo 23:59.
Yleisiä tietoja
Alkaa - päättyy: |
1.8.22
- 31.7.23
|
Ilmoittautumisaika: |
1.8.22 klo 0:00
- 31.7.23 klo 23:59
|
Opinto-oikeuden voimassaoloaika:
|
1.8.22 - 31.7.23
|
Laajuus: |
5 op |
Ilmoittautuneita: |
10 |
Organisaatiot: | Musiikkiterapia (avoin yo) (AVOMTE) |
Opetuksen järjestäjät: | Etelä-Karjalan kesäyliopisto |
Ajankohtaista: | HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.
Tämä opintojakson suoritustapa kuuluu musiikkiterapian perusopintokokonaisuuteen (25 op). |
---|
Sisältö: | Suomalaisen musiikkiterapian erityismenetelmien esittelyä teoriassa ja käytännössä (esim. tapausesimerkit) kokeneiden musiikkiterapeuttien ja erityismenetelmien kehittäjien toimesta. |
---|
Osaamistavoitteet: | Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-
tuntee Suomessa tyypillisimmin käytettävät musiikkiterapian erityismenetelmät
-
tuntee musiikkiterapian erityismenetelmien (esim. toiminnallinen musiikkiterapia (TMT), Vibroakustinen hoito, Kuvionuotit, Tarinasäveltäminen) tyypilliset kohderyhmät ja menetelmien erityispiirteet kohderyhmiin liittyen
-
ymmärtää musiikkiterapian erityismenetelmien perusolemuksen teorian ja käytännön muodostamana kokonaisuutena.
|
---|
Esitiedot: | Johdatus musiikkiterapiaan (MTEP011) suositellaan edeltäväksi opintojaksoksi. |
---|
Ilmoittautuminen: |
- Ota yhteyttä opinnot järjestävään yhteistyöoppilaitokseen ennen ilmoittautumista. Saat sieltä ohjeet ilmoittautumiseen ja tietoa opintojen suorittamisesta.
- Perehdy myös avoimen yliopiston ilmoittautumisohjeisiin ja –ehtoihin.
- Saat ilmoittautumisen perusteella sisällöllisesti ja ajallisesti rajatun suoritusoikeuden.
|
---|
Suoritustavat: | Reaaliaikainen lähiopetus ja oppimistehtävä. |
---|
Kirjallisuus: |
-
Ala-Ruona, E. (2003). Fysioakustinen hoito osana erikoissairaanhoitoa ja kuntoutustutkimusta. Teoksessa E. Ala-Ruona, J. Erkkilä, R. Jukkola & K. Lehtonen (toim.). Muistoissa – Petri Lehikoinen 1940-2001, s. 173-192.
-
Hakomäki, H. (2004). Tarinasäveltäminen – taustaa, määrittelyä ja mahdollisuuksia. Musiikkiterapia, 19(1) .
-
Hakomäki, H. (2005). Pedagogisia näkökulmia tarinasäveltämiseen. Musiikkiterapia, 20(1) .
-
Jordan-Kilkki, P., Kokko, J. & Rissanen, H. (1999). Toiminnallinen musiikkiterapiamenetelmä ja oppimisvaikeudet – näkökulmia oppimisvaikeuksien kuntouttamiseen. Teoksessa J. Erkkilä & K. Lehtonen (toim.), Musiikkiterapian monet kasvot, 25-48.
-
Jordan-Kilkki, P. (1996): Toiminnallinen musiikkiterapiamenetelmä erityisopetuksessa. Erityisopetuksen tutkimus- ja menetelmätieto. Jyväskylän yliopisto, 3, 17-21.
-
Kaikkonen, M.; Uusitalo, K. & Äystö, S. (2005). Soita mitä näet: Kuvionuotit opetuksessa ja terapiassa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
-
Savela, T. (2014). Vibroakustisen menetelmän mahdollisuuksia kiintymyssuhteessaan traumatisoitujen lasten musiikkiterapiassa. Musiikkiterapia, 29 (1), 36-50
-
Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.
|
Vertailu
Korpissa on valittavana 3 vastaavaa kurssia. Voit
vertailla kursseja keskenään.