Odota...
Wait...
Korppi-järjestelmän toimintoja Korppi

16.6

Kirjaudu sisään järjestelmään!
24.4.2024 06:38

STKE123 Suomen kielen taidon arviointi, 5 op, syksy 2022, JY:n tutkinto-opiskelijoille maksuttomat opinnot, JY:n avoin yliopisto

Avoin yliopisto

Tiedotus:
Kurssin ilmoittautumisaika päättyi 17.10.22 klo 15:00.

Yleisiä tietoja

Alkaa - päättyy: 31.10.22 - 30.4.24
Ilmoittautumisaika: 5.10.22 klo 9:00 - 17.10.22 klo 15:00
Opinto-oikeuden voimassaoloaika: 31.10.22 - 30.4.24
Laajuus: 5 op
Ilmoittautuneita: 5
Organisaatiot:Avoin yliopisto (AYO), Suomi toisena ja vieraana kielenä (avoin yo) (AVOSTK)
Opetuksen järjestäjät:JY:n avoin yliopisto
Ajankohtaista:

Tämän Korppi-sivun kautta haetaan opinto-oikeutta JY:n tutkinto-opiskelijoille maksuttomaan kiintiöön opintojaksolle STKE123 Suomen kielen taidon arviointi​ (Suomi toisena ja vieraana kielenä opetuksessa A, temaattinen moduuli). Hakuaika: 5.-17.10.2022.

HUOM! Opiskelijoiden perustutkinto-oikeus sekä mahdolliset esitiedot tarkistetaan ilmoittautumisen päätyttyä, ja heille ilmoitetaan opinto-oikeuden myöntämisestä. Myönnetty maksuton opinto-oikeus on voimassa: 31.10.2022-30.4.2023.

Opiskelijat, joille myönnetään maksuton opinto-oikeus, valitsevat avoimen yliopiston opinto-oppaasta yhden suoritustavan ja ilmoittautuvat sille maksuttoman opinto-oikeuden alettua. Jakso tulee suorittaa valitulla suoritustavalla myönnetyn opinto-oikeuden aikana.

Sisältö:

Opintojaksolla perehdytään hyvän kielitaidon arvioinnin periaatteisiin ja arviointiin kielenoppimisen tukena. Arviointia tarkastellaan ennen kaikkea osana oppimisprosessia. Jaksolla tutustutaan arviointimateriaaleihin ja -käytänteisiin sekä eri kielitaidon osa-alueiden arviointiin. Näitä tarkastellaan suhteessa arvioinnin erilaisiin tarkoituksiin, kieli- ja kielitaitokäsityksiin sekä eri kouluasteiden opetussuunnitelman perusteisiin.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee hyvän arvioinnin periaatteet
  • tuntee kielitaidon arvioinnin perusteita ja erilaisia arviointitapoja ja tiedostaa niiden soveltamismahdollisuudet
  • ymmärtää kielitaitokäsityksen, opetuksen ja arvioinnin väliset yhteydet
  • ymmärtää kielitaidon eri osa-alueiden arvioinnin erityispiirteet
  • osaa arvioida oman arviointinsa ja erilaisten arviointivälineiden laatua ja sopivuutta tietylle kohderyhmälle
  • tuntee opetussuunnitelman perusteet arviointia ohjaavana dokumenttina ja osaa suunnitella, perustella ja toteuttaa eri arviointitapoja omassa opetustyössään
  • tiedostaa kielitaidon arvioinnin kielipoliittiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet.
Ilmoittautuminen:
  • Ilmoittautuminen on sitova.
Kirjallisuus:

Mahdolliset päivitykset mahdollisia, tarkista kirjallisuus ilmoittauduttuasi Moodlesta.

1. Kaikille pakollinen kirjallisuus:

  • Ahola, Sari 2012: Yleisten kielitutkintojen laatijoiden käsityksiä kielestä ja tehtävien laadinnasta. Soveltavan kielitieteen lisensiaatintyö. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskus. Saatavilla verkossa (linkki Moodlessa).
  • Brown, Annie 2013: Uses of language assessments. – C. A. Chapelle (toim.), The Encyclopedia of Applied Linguistics s.5979–5985. Oxford, UK: Wiley-Blackwell. Saatavilla verkossa (linkki Moodlessa).
  • Harlen, Wynne 2012: The role of assessment in developing motivation for learning. – J. Gardner (toim.): Assessment and learning s. 171–184. London: SAGE Publications Ltd. Saatavilla e-kirjana (linkki Moodlessa).
  • Hayward, Louise 2012: Assessment and learning: The learner’s perspective. ­– J. Gardner (toim.): Assessment and learning. London: SAGE Publications Ltd, 125–139. Saatavilla e-kirjana (linkki Moodlessa).
  • Huhta, Ari 2003: Itsearviointi kielitaidon arviointimuotona. – A. Airola (toim.), Kokemuksia suullisen kielitaidon arviointihankkeesta s. 20–37. Joensuu: Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
  • Huhta, Ari & Hildén, Raili 2016: Kielitutkinnot ja muu laajamittainen kielitaidon arviointi Suomessa. – A. Huhta & R. Hildén (toim.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia (9), s. 3–25. Saatavilla verkossa (linkki Moodlessa).
  • Huhta, Ari 2020: Taitotasojen hyödyntämisestä opetuksessa ja arvioinnissa. M. Härmälä & M Puukko (toim.), Taitotasoja ja suullista kielitaitoa. Näkökulmia englannin oppimistulosten arvioinnin osoittamiin kehittämiskohteisiin, s. 25–48. Helsinki: Karvi. Saatavilla verkossa (linkki Moodlessa).
  • Kielitaidon tasojen kuvausasteikko (linkki Moodlessa).
  • Kehittyvän kielitaidon asteikko, suomi ja ruotsi toisena kielenä (POPS 2016 -tukimateriaali, linkki Moodlessa). 
  • Poehner, Matthew E. & Infante, Paolo 2016: Dynamic Assessment in the language classroom. – D. Tsagari & J. Banerjee (toim.), Handbook of Second Language Assessment, s. 275–290. Boston/Berlin: De Gruyter Mouton. Saatavilla e-kirjana (linkki Moodlessa)

2. Valinnainen kirjallisuus oman kiinnostuksen mukaan

  • Huhta, Ari & Hildén, Raili (toim.) 2016: Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia (9). Saatavilla verkossa (linkki Moodlessa).
  • Tani, Hanna & Nissilä, Leena (toim.) 2010: Tasolta toiselle – opas kielitaidon tasojen kuvausasteikon käyttöön suomi toisena kielenä -opetuksessa. Helsinki: Opetushallitus.
  • Tarnanen, Mirja, Huhta, Ari & Pohjala, Kalevi 2007: Mitä on osaaminen? Kielitaidon arviointi vastaajana. – S. Pöyhönen & M.-R. Luukka (toim.), Kohti tulevaisuuden kielikoulutusta. Kielikoulutuspoliittisen projektin loppuraportti s. 381–412. Jyväskylän yliopiston soveltavan kielentutkimuksen keskus. Saatavilla verkossa (linkki Moodlessa).
  • Tsagari, Dibna & Banerjee, Jayanti (toim.) 2016: Handbook of second language assessment. Boston/Berlin: De Gruyter. Saatavilla e-kirjana (linkki Moodlessa).

3. Soveltuvin osin (arviointi- ja suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -osuudet) eri kouluasteiden opetusuunnitelman perusteet.

 

Yhteystiedot:

Opiskelun palvelupiste

help.jyu.fi

040 576 7760