Odota...
Wait...
Functions in Korppi Korppi

15.1.0

Log in!
Nov/15/2019 18:43

PSYA180 Geropsychology, 5 ECTS [home page]

Psychology (PSY)

Announcement:
The language used was temporarily changed. Personal information page allows you to save your language settings.
You cannot register for the course because the course has expired.
The registration deadline for this course passed 31.7.19 at 23:59.

General information

Home page: https://koppa.jyu.fi/kurssit/229883
Begins - ends: 1.9.18 - 31.7.19
Registration period: 15.8.18 at 9:00 - 31.7.19 at 23:59
The registration may be cancelled before 31.8.2019 at 00:00.
Instructor(s): Postdoctoral researcher Juho Strömmer (juho.strommer@gmail.com)
Credits: 5 ECTS cr.
Languages: language(s) of instruction: suomi; completion language(s): -
Registered: 117
Max participants: 120
Still room for: 3
Organisations:Faculty of Education and Psychology commons (EDUPSY), Psychology (PSY)
Contents:

Psyykkisen roimintakyvyn,kognitiivisten kykyjen ja persoonallisuuden kehitys; mielenterveys, psyykkinen hyvinvointi ja elämänhallinta; yksilön ja ympäristön asennoituminen vanhenemiseen ja vanhuuteen.

Learning outcomes:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on syventynyt kognitiivisten kykyjen, persoonallisuuden, mielenterveyden ja elämänhallinnan kehitykseen vanhenemisen myötä ja vanhuudessa. Hän ymmärtää psyykkisen vanhenemisen taustalla vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja suuret yksilöiden väliset erot vanhenemisprosesseissa.

 

Modes of study:

Literature exam: choose one of the books and the article collection that is available at Koppa (https://koppa.jyu.fi/kurssit/229883).

or

Essay: Choose a topic based on the literature and propose a title with s short description via email to examiner (juho.strommer@jyu.fi). Write an essayn a maximum of 10 pages in length that is based on the literature, but do not forget your own thinking. Use the principles of scientific writing and citing (APA). Organise the text using subtitles and figures if reasonable. Send the essay via email or printed (Juho Strömmer, Psykologian laitos, Kärki, Mattilanniemi 6, Room Ab 392) within a month from the the date when the topic was agreed.

Completion mode:

Kirjatentti: vapaavalintaisesti toinen kirjoista sekä artikkelikokoelma (saatavilla Kopassa: https://koppa.jyu.fi/kurssit/229883).

tai

Essee: Valitse kirjallisuuden pohjalta aihe ja ilmoita se (otsikko ja lyhyt kuvaus) tentaattorille (juho.strommer@jyu.fi). Aiheen hyväksymisen jälkeen kirjoita maksimissaan 10 sivun mittainen essee kirjallisuuteen nojaten, mutta älä unohda omaa ääntäsi. Noudata tieteellisen kirjoittamisen käytänteitä ja viittaustapaa (APA). Kirjoita tiiviisti ja jäsentele teksti väliotskoin; halutessasi voit käyttää myös kuvia. Palauta essee yhden kuukauden sisällä aiheen sopimisen jälkeen sähköpostitse tai printattuna (Juho Strömmer, Psykologian laitos, Kärki, Mattilanniemi 6, Huone Ab 392).

Literature:

For the literature exam, study one of the following books:

ERBER, J. T. (2009 or 2013) Aging and older adulthood. Second or third edition. Malden, MA: Wiley-Blackwell. (2013 edition as an electronic material at https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1288750)

or

STUART-HAMILTON, I. (2012) The psychology of ageing: An introduction. Fifth edition. London: Jessica Kingsley. (Electronic material available at  https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1436434)

 

And the article collection (available on Koppa: https://koppa.jyu.fi/en/courses/229883):

Craik, F. I. M., & Bialystok, E. (2006). Cognition through the lifespan: Mechanisms of change. Trends in Cognitive Sciences10(3), 131–138. http://doi.org/10.1016/j.tics.2006.01.007

Flatt, T., & Partridge, L. (2018). Horizons in the evolution of aging. BMC Biology16(93), 1–13. http://doi.org/https://doi.org/10.1186/s12915-018-0562-z

Grady, C. (2012). The cognitive neuroscience of ageing. Nature Reviews Neuroscience13(7), 491–505. http://doi.org/10.1038/nrn3256

Harmell, A. L., Jeste, D., & Depp, C. (2014). Strategies for Successful Aging: A Research Update. Current Psychiatry Reports16(10). http://doi.org/10.1007/s11920-014-0476-6

Hedden, T., & Gabrieli, J. D. E. (2004). Insights into the ageing mind: a view from cognitive neuroscience. Nature Reviews. Neuroscience5(2), 87–96. http://doi.org/10.1038/nrn1323

Lindenberger, U. (2014). Human cognitive aging: Corriger la fortune? Science572. http://doi.org/10.1126/science.1254403

Mander, B. A., Winer, J. R., & Walker, M. P. (2017). Review Sleep and Human Aging. Neuron94(1), 19–36. http://doi.org/10.1016/j.neuron.2017.02.004

Raichlen, D. A., & Alexander, G. E. (2017). Adaptive Capacity: An Evolutionary Neuroscience Model Linking Exercise, Cognition, and Brain Health. Trends in Neurosciences40(7), 408–421. http://doi.org/10.1016/j.tins.2017.05.001

Kensinger EA, Gutchess AH. Cognitive aging in a social and affective context: Advances over the past 50 years. Journals Gerontol - Ser B Psychol Sci Soc Sci. 2017;72(1):61-70. doi:10.1093/geronb/gbw056.

Wermelinger Ávila, M. P., Lucchetti, A. L. G., & Lucchetti, G. (2017). Association between depression and resilience in older adults: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Geriatric Psychiatry32(3), 237–246. http://doi.org/10.1002/gps.4619

Further information:

Rajoitukset: Opintojaksoa ei välttämättä järjestetä joka vuosi.

Evaluation:

Evaluation based on the literature examination from 0 (fail) to 5 (excellent).

[Limit information on study groups]

Exam [group details and registration]

Tentti 19.10.2018 (Tenttisalit: https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tentti) [Registration for the exam]; registered 21, maximum 200
reg.time: 15.8.2018 00:00 - 12.10.2018 12:00
 LocationWeekDayDateAtSupervisorFurther informationURITapahtuman tiedot
1-42Fr19.10.201812:00-16:00StrömmerTapahtuman tiedot
Tentti 14.12.2018 (Tenttisalit: https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tentti) [Registration for the exam]; registered 33, maximum 200
reg.time: 15.8.2018 00:00 - 7.12.2018 12:00
 LocationWeekDayDateAtSupervisorFurther informationURITapahtuman tiedot
1-50Fr14.12.201812:00-16:00Strömmersalitiedot : https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tenttiTapahtuman tiedot
Tentti 22.2.2019 (Tenttisalit: https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tentti) [Registration for the exam]; registered 10, maximum 200
reg.time: 15.8.2018 00:00 - 15.2.2019 12:00
 LocationWeekDayDateAtSupervisorFurther informationURITapahtuman tiedot
1-8Fr22.2.201912:00-16:00Strömmersalitiedot : https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tenttiTapahtuman tiedot
Tentti 26.4.2019 (Tenttisalit: https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tentti) [Registration for the exam]; registered 12, maximum 200
reg.time: 15.8.2018 00:00 - 19.4.2019 12:00
 LocationWeekDayDateAtSupervisorFurther informationURITapahtuman tiedot
1-17Fr26.4.201912:00-16:00Strömmersalitiedot : https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tenttiTapahtuman tiedot
Tentti 14.6.2019 (Tenttisalit: https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tentti) [Registration for the exam]; registered 9, maximum 200
reg.time: 15.8.2018 00:00 - 31.5.2019 16:00
 LocationWeekDayDateAtSupervisorFurther informationURITapahtuman tiedot
1-24Fr14.6.201912:00-16:00Strömmersalitiedot : https://www.jyu.fi/edupsy/fi/opiskelu/opiskeluohjeet/pikaohjeet/tenttiTapahtuman tiedot