Odota...
Wait...
Korppi-järjestelmän toimintoja Korppi

16.6

Kirjaudu sisään järjestelmään!
26.4.2024 05:38

Opetusohjelma - Monikielisen akateemisen viestinnän keskus - lukuvuosi 2016-2017

[hae uudelleen... | näytä kurssit kalenterissa...]

Kesä

XENI003 Communication Skills/ Informaatioteknol. tdk, FERNANDEZ1 / KESÄKURSSI 2017 yhteinen IT TDK:n ja kauppatieteiden opiskelijoille (3 op)

Irene Fernandez (fernandez.irenel(at)gmail.com)

Sisältö:


OVERVIEW: Students will enhance their oral communication skills in academic and professional situations relating to their own field and future profession. Students will become familiar with the conventions and cultural considerations associated with spoken production and interaction. In addition students will develop communication confidence and team working skills.

STATUS: Compulsory for some undergraduate degrees, and also for some Master’s degrees – check the requirements for your faculty

TARGET GROUPS: Primarily second year (Finnish) students


Osaamistavoitteet:

LEARNING OUTCOMES: After completion of the course students are expected to:


Esitiedot:
PREREQUISITES: XEN*001 Academic Reading where required

PROFICIENCY LEVEL: B2 -> C1 (European Framework)
Opetusmuodot:
MODES OF STUDY: General and small group discussions, field-specific individual presentations, problem-solving tasks, may also include interactive studio work.
Suoritustavat:
ASSESSMENT: Continuous assessment based on active participation in group setting and successful completion of assignments, and preparation and delivery of a field-specific presentation. Self-, peer- and teacher assessment. Scale 1-5.

[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

http://kielikeskus.jyu.fi/opetus/englanti/degree-specific-courses/communication-skills

XKVB001 Gradumoduuli. Gradu vauhtiin., KONTTURI1 / KESÄKURSSI 2017 (2 op)

Katja Kontturi (katja.j.kontturi(at)jyu.fi)

Sisältö:

Työpajassa opiskelija saa välineitä tutkielmaprosessinsa suunnitteluun ja hallintaan monipuolisten harjoituksien ja oppimistehtävien avulla. Pääpaino työskentelyssä on oman tutkielman ydinsisällön ja työvaiheiden jäsentämisessä.

Monitieteisen vertaisryhmän kanssa toimiessa opiskelija lisää tuntemustaan itsestään kirjoittajana ja oman alansa asiantuntijana. Samalla hän oppii löytämään itselleen sopivia kirjoittamisrutiineja sekä menetelmiä kirjoittamisen esteiden selättämiseen


Osaamistavoitteet:

Opiskelijan odotetaan tuntevan ja osaavan soveltaa tutkimusprosessin hallintakeinoja oman pro gradunsa työstämisessä. Hänen odotetaan osaavan laatia realistisen suunnitelman gradunsa valmistumiseksi. Tämän edellytyksenä on, että opiskelija jäsentää gradunsa ydinsisällön ja rakenteen suhteessa oman alansa tutkielman vaatimuksiin.

Työpajan tavoitteena on aktiivisen ja motivoituneen kirjoittamisprosessin käynnistyminen.


Opetusmuodot:

Työpajatyöskentely, pienryhmätoiminta ja oppimistehtävät. Aktiivinen osallistuminen on välttämätöntä.


Suoritustavat:

Arviointi

Hyväksytty / Hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista yhteisiin tapaamisiin, oman graduun liittyvien oppimistehtävien tekemistä sekä pienryhmään osallistumista työpajan tavoitteiden mukaisesti.


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XKVB003 Gradumoduuli. Gradun viimeistely, KONTTURI1 / KESÄKURSSI 2017 (2 op)

Katja Kontturi (katja.j.kontturi(at)jyu.fi)

Sisältö:

Työpajassa opiskelija saa välineitä suomenkielisen gradukäsikirjoituksensa viimeistelyyn ja tutkimusraportin laadun parantamiseen. 

Työpajassa perehdytään tyypillisiin pro gradun viimeistelyssä huomioitaviin asioihin ja viimeistellään omaa ja vertaiskirjoittajan gradutekstiä vakuuttavaksi, sujuvaksi ja helppolukuiseksi.


Osaamistavoitteet:

Työpajan käytyään opiskelijan odotetaan tietävän, mitä vaiheita ja osa-alueita tekstin viimeistelyyn kuuluu ja osaavan soveltaa tätä tietoa oman tutkielmatekstinsä viimeistelyssä. Opiskelijan odotetaan tunnistavan oman gradunsa keskeisimpiä viimeistelytarpeita sekä osaavan hankkia näitä koskevaa tietoa. Työpajan tavoitteena on, että opiskelijalla on valmiudet viimeistellä gradunsa palautuskuntoon.


Esitiedot:

ENNAKKOTEHTÄVÄ:
Lähetä 12.5. mennessä 2-3 sivun vapaavalintainen näyteteksti gradustasi sähköpostitse osoitteeseen katja.j.kontturi(at)jyu.fi.

Teksti voi olla osa esimerkiksi osa johdanto-, teoria- tai analyysilukua.


Opetusmuodot:

Työpaja- ja parityöskentely oman gradukäsikirjoituksen äärellä. Aktiivinen osallistuminen ja oman gradun viimeistelyyn liittyvien tehtävien tekeminen työpajan aikana on välttämätöntä.


Suoritustavat:

Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista yhteisiin tapaamisiin, oman gradun

viimeistelyä sekä parityöskentelyyn osallistumista työpajan tavoitteiden mukaisesti.


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XPV0024 Esiintymisvarmuuden kehittäminen, ALMONKARI1 / KESÄKURSSI 2017 (3 op)

Merja Almonkari

Sisältö:

Kurssiryhmä on suunnattu jännittämisen ongelmalliseksi kokeville opiskelijoille.  Keskeisiä teemoja ovat esiintymisjännityksen ja -pelon käsittely, ongelmalliseksi koetun jännittämisen lievityskeinot, esiintymiseen valmistautuminen, esiintymisen kohdentaminen, kontakti kuuntelijoihin, esityksen rakenne, havainnollistaminen ja puheella vaikuttaminen. Kurssilla tutustutaan käsitteisiin viestintäarkuus, sosiaalisten tilanteiden pelko, ujous sekä muihin jännittämisen lähikäsitteisiin. Kurssi tarjoaa runsaasti esiintymisharjoittelua, rakentavaa palautetta ja vertaistukea.


Osaamistavoitteet:

Kurssin käyneen opiskelijan oletetaan: Tuntevan oman jännittämisensä ominaispiirteet ja tulevan paremmin toimeen jännittämisensä kanssa; tietävän ja osaavan käyttää jännittämisen kanssa selviytymisen ja sen lievittämisen tapoja; asennoituvan jännittämiseensä hyväksyvämmin; osaavan valmistautua esiintymiseen tarkoituksenmukaisesti; osaavan antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavasti; osaavan jäsennellä ja havainnollistaa sanottavaansa sekä kohdentaa viestinsä kuuntelijoille; ymmärtävän vuorovaikutusosaamisen ja puheviestintätaitojen merkityksen yliopisto-opiskelun ja työelämän kannalta sekä haluavan kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan.


Valintamenettely:

Kurssi on suunnattu vain sellaisille opiskelijoille, jotka kokevat yleisön edessä esiintymisen jännittämisen vuoksi ongelmalliseksi. Kurssille ovat etusijalla ne, jotka eivät ole uskaltautuneet muille puheviestinnän kursseille tai joilla jännittäminen haittaa opintojen etenemistä.


Opetusmuodot:

Esiintymisjännityksen käsittely tutkimustiedon valossa esiintymis- ja rentoutumisharjoitusten, keskustelujen, ryhmätöiden, luentojen, kirjallisten oppimistehtävienja kirjallisuuden avulla. Runsaasti esiintymisen käytännön harjoittelua, mm. tiedottavia ja vaikuttamaan pyrkiviä puheenvuoroja, tilannepuheita ja esiintymisharjoittelua suuressa salissa mikrofonia käyttäen. Oman esiintymisjännityksen tutkimus (psykologian laitos). Henkilökohtaista palautetta esiintymisestä opettajalta ja kurssilaisilta videota hyödyntäen.


Suoritustavat:

Aktiivinen läsnäolo kurssilla, vähintään 80 % kokoontumisista. Hyväksytysti suoritetut kurssin oppimistehtävät.


Kirjallisuus:

Almonkari, M. 2007. Jännittäminen opiskelun puheviestintätilanteissa. Jyväskylä studies in humanities 86. Jyväskylän yliopisto.

Jännittäminen osana elämää - opiskelijaopas. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö. Oppaita 7.

 


Avainsanat:

esiintymisjännitys, sosiaalisten tilanteiden pelko, ujous,  jännittämisen kanssa selviytymisen tavat, esiintymisen harjoittelu, esiintymistaidot, vuorovaikutusosaaminen


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XRUI002 Svenska för systemvetare / skriftlig / TJT, UUSIMÄKI1 / KESÄKURSSI 2017 / TJT (2 op)

Sonja Uusimäki (sonja.m.ilomaki(at)gmail.com)

Ajankohtaista:

Lain ja asetusten (424/2003, 481/2003, 794/2004) perusteella merkitään opintorekisteriin tutkintoon kuuluvan ruotsin kurssin suullisen ja kirjallisen taidon suoritukset omina erillisinä arvosanoina (tt ja ht). Korppi-järjestelmässä ko. kurssit on tästä syystä jaettu kahdelle kurssinimikkeelle (XRUI002 – Svenska för systemvetare / skriftlig ja XRUI902 Svenska för systemvetare / muntlig), vaikka kurssi suoritetaan yhtenä opintojaksona. Ilmoittautuminen vain kirjalliseen (skriftlig) osioon.

Kurssin suositeltava ajankohta 2. opintovuotena.


Sisältö:

Informaatioteknologian tiedekunta, tutkintoon vaadittava ruotsin kielen taito.
- arkipäivän viestintätilanteisiin ja alakohtaisiin teemoihin liittyvää harjoittelua pienryhmissä ja pareittain
- perehtyminen oman alan ruotsinkieliseen sanastoon

- suullinen alustus ja kirjallisia tehtäviä

Kurssilla harjoiteltavat taidot

 

Kirjallinen viestintä (lukeminen, kirjoittaminen)

 

Suullinen viestintä (kuunteleminen, puhuminen)


Osaamistavoitteet:

- Osaa viestiä ymmärrettävästi ja luontevasti omaan alaansa liittyvistä kysymyksistä.
- Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on aloitteellinen.

- Hallitsee oman tieteenalan ja yleiskielen sanastoa.
- Ymmärtää yleistä sekä alakohtaista puhuttua ruotsia.
- Osaa kirjoittaa yhtenäistä ja ymmärrettävää oman alansa tekstiä.
- Oppii hyödyntämään kielellisiä ja sisällöllisiä apuvälineitä, kuten sanakirjoja, kielioppeja ja Internetiä.

-Saavuttaa eurooppalaisessa viitekehyksessä vähintään taitotason B1


Esitiedot:

Lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot (kts. kurssiarviointi).

Ennen kurssia voit testata kielitaitosi tasotestillä Moodlessa.

Voit vahvistaa ruotsin taitojasi valmentavilla kursseilla (XRUX014, XRUX015, XRUX016, XRU0008 tai XRUX009).


Opetusmuodot:

Toiminnallista itsenäistä työskentelyä, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Suullisia ja kirjallisia tehtäviä.


Suoritustavat:

Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista, itseopiskelutehtävien tekemistä, suullisen alustuksen pitämistä ja kirjallisen loppukokeen läpäisemistä.


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XRUI003 Svenska för datatekniker / skriftlig / TIE, PIRSKANEN1 / KESÄKURSSI 2017 (1 op)

Sini Pirskanen (sini.pirskanen(at)oulu.fi)

Ajankohtaista:

Lain ja asetusten (424/2003, 481/2003, 794/2004) perusteella merkitään opintorekisteriin tutkintoon kuuluvan ruotsin kurssin suullisen ja kirjallisen taidon suoritukset omina erillisinä arvosanoina (tt ja ht). Korppi-järjestelmässä ko. kurssit on tästä syystä jaettu kahdelle kurssinimikkeelle (XRUI003 – Svenska för datatekniker / skriftlig ja XRUI903 Svenska för datatekniker / muntlig), vaikka kurssi suoritetaan yhtenä opintojaksona. Ilmoittautuminen vain kirjalliseen (skriftlig) osioon.

Kurssin suositeltava ajankohta 2. opintovuotena.


Sisältö:

Informaatioteknologian tiedekunta, tutkintoon vaadittava ruotsin kielen taito.
- arkipäivän viestintätilanteisiin ja alakohtaisiin teemoihin liittyvää harjoittelua pienryhmissä ja pareittain
- perehtyminen oman alan ruotsinkieliseen sanastoon

- suullinen alustus ja kirjallisia tehtäviä

Kurssilla harjoiteltavat taidot

 

Kirjallinen viestintä (lukeminen, kirjoittaminen)

 

Suullinen viestintä (kuunteleminen, puhuminen)


Osaamistavoitteet:

- Osaa viestiä ymmärrettävästi ja luontevasti omaan alaansa liittyvistä kysymyksistä.
- Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on aloitteellinen.

- Hallitsee oman tieteenalan ja yleiskielen sanastoa.
- Ymmärtää yleistä sekä alakohtaista puhuttua ruotsia.
- Osaa kirjoittaa yhtenäistä ja ymmärrettävää oman alansa tekstiä.
- Oppii hyödyntämään kielellisiä ja sisällöllisiä apuvälineitä, kuten sanakirjoja, kielioppeja ja Internetiä.

- Saavuttaa eurooppalaisessa viitekehyksessä vähintään taitotason B1.


Esitiedot:

Lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot (kts. kurssiarviointi).

Ennen kurssia voit testata kielitaitosi tasotestillä Moodlessa.

Voit vahvistaa ruotsin taitojasi valmentavilla kursseilla (XRU0008, XRUX009, XRUX014, XRUX015 tai XRUX016).


Opetusmuodot:

Toiminnallista itsenäistä työskentelyä, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Suullisia ja kirjallisia tehtäviä.


Suoritustavat:

Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista, itseopiskelutehtävien tekemistä, suullisen alustuksen pitämistä ja kirjallisen loppukokeen läpäisemistä.


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XRUI902 Svenska för systemvetare / muntlig / TJT, UUSIMÄKI1 / KESÄKURSSI (2017) (2 op)

Sonja Uusimäki (sonja.m.ilomaki(at)gmail.com)

[Ei kuvausta.]

[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XRUI903 Svenska för datatekniker / muntlig / TIE, PIRSKANEN1 / KESÄKURSSI 2017 (1 op)

Sini Pirskanen (sini.pirskanen(at)oulu.fi)

[Ei kuvausta.]

[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XRUK002 Svenska för pedagoger / skriftlig / AIK ERI KAS OKL, TUOVINEN1 / KESÄKURSSI 2017 / AIK ERI KAS OKL VAR. (1 op)

Sandra Tuovinen

Ajankohtaista:

Lain ja asetusten (424/2003, 481/2003, 794/2004) perusteella merkitään opintorekisteriin tutkintoon kuuluvan ruotsin kurssin suullisen ja kirjallisen taidon suoritukset omina erillisinä arvosanoina (tt ja ht). Korppi-järjestelmässä ko. kurssit on tästä syystä jaettu kahdelle kurssinimikkeelle (XRUK002 – Svenska för pedagoger / skriftlig ja XRUK902 Svenska för pedagoger / muntlig), vaikka kurssi suoritetaan yhtenä opintojaksona. Ilmoittautuminen vain kirjalliseen (skriftlig) osioon.

Kurssin suositeltava ajankohta 2. opintovuotena.


Sisältö:

Kasvatustieteiden tiedekunta, tutkintoon vaadittava ruotsin kielen taito.
- arkipäivän viestintätilanteisiin ja alakohtaisiin teemoihin liittyvää harjoittelua pienryhmissä ja pareittain
- perehtyminen oman alan ruotsinkieliseen sanastoon

- suullinen alustus ja kirjallisia tehtäviä

Kurssilla harjoiteltavat taidot

 

Kirjallinen viestintä (lukeminen, kirjoittaminen)

 

Suullinen viestintä (kuunteleminen, puhuminen)


Osaamistavoitteet:

- Osaa viestiä ymmärrettävästi ja luontevasti omaan alaansa liittyvistä kysymyksistä.
- Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on aloitteellinen.

- Hallitsee oman tieteenalan ja yleiskielen sanastoa.
- Ymmärtää yleistä sekä alakohtaista puhuttua ruotsia.
- Osaa kirjoittaa yhtenäistä ja ymmärrettävää oman alansa tekstiä.
- Oppii hyödyntämään kielellisiä ja sisällöllisiä apuvälineitä, kuten sanakirjoja, kielioppeja ja Internetiä.

- Saavuttaa eurooppalaisessa viitekehyksessä vähintään taitotason B1.


Esitiedot:

Lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot (kts. kurssiarviointi).

Ennen kurssia voit testata kielitaitosi tasotestillä Moodlessa.

Voit vahvistaa ruotsin taitojasi valmentavilla kursseilla (XRU0008, XRUX009, XRUX014, XRUX015 tai XRUX016).


Opetusmuodot:

Toiminnallista itsenäistä työskentelyä, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Suullisia ja kirjallisia tehtäviä.


Suoritustavat:

Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista, itseopiskelutehtävien tekemistä, suullisen alustuksen pitämistä ja kirjallisen loppukokeen läpäisemistä.


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XRUK902 Svenska för pedagoger / AIK ERI KAS OKL, muntlig, TUOVINEN1 / KESÄKURSSI 2017 / AIK ERI KAS OKL VAR. (2 op)

Sandra Tuovinen

[Ei kuvausta.]

[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XRUM002 Svenska för naturvetare och matematiker, skriftlig, PIRSKANEN1 / KESÄKURSSI 2017 (1 op)

Sini Pirskanen (sini.pirskanen(at)oulu.fi)

Ajankohtaista:

Lain ja asetusten (424/2003, 481/2003, 794/2004) perusteella merkitään opintorekisteriin tutkintoon kuuluvan ruotsin kurssin suullisen ja kirjallisen taidon suoritukset omina erillisinä arvosanoina (tt ja ht). Korppi-järjestelmässä ko. kurssit on tästä syystä jaettu kahdelle kurssinimikkeelle (XRUM002 – Svenska för naturvetare och matematiker / skriftlig ja XRUM902 Svenska för naturvetare och matematiker / muntlig), vaikka kurssi suoritetaan yhtenä opintojaksona. Ilmoittautuminen vain kirjalliseen (skriftlig) osioon.

Kurssin suositeltava ajankohta 2. opintovuotena.


Sisältö:

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, tutkintoon vaadittava ruotsin kielen taito.
- arkipäivän viestintätilanteisiin ja alakohtaisiin teemoihin liittyvää harjoittelua pienryhmissä ja pareittain
- perehtyminen oman alan ruotsinkieliseen sanastoon

- suullinen alustus ja kirjallisia tehtäviä

Kurssilla harjoiteltavat taidot

 

Kirjallinen viestintä (lukeminen, kirjoittaminen)

 

Suullinen viestintä (kuunteleminen, puhuminen)


Osaamistavoitteet:

- Osaa viestiä ymmärrettävästi ja luontevasti omaan alaansa liittyvistä kysymyksistä.
- Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on aloitteellinen.

- Hallitsee oman tieteenalan ja yleiskielen sanastoa.
- Ymmärtää yleistä sekä alakohtaista puhuttua ruotsia.
- Osaa kirjoittaa yhtenäistä ja ymmärrettävää oman alansa tekstiä.
- Oppii hyödyntämään kielellisiä ja sisällöllisiä apuvälineitä, kuten sanakirjoja, kielioppeja ja Internetiä.

- Saavuttaa eurooppalaisessa viitekehyksessä vähintään taitotason B1.


Esitiedot:

Lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot (taitotaso B1 kts. kurssiarviointi).

Ennen kurssia voit testata kielitaitosi tasotestillä Moodlessa.

Voit vahvistaa ruotsin taitojasi valmentavilla kursseilla (XRU0008, XRUX009, XRUX014, XRUX015 tai XRUX016).


Opetusmuodot:

Toiminnallista itsenäistä työskentelyä, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Suullisia ja kirjallisia tehtäviä.


Suoritustavat:

Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista, itseopiskelutehtävien tekemistä, suullisen alustuksen pitämistä ja kirjallisen loppukokeen läpäisemistä.


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XVK0001 Suomalaisen viittomakielen alkeet, OINONEN1 / KESÄKURSSI 2017 (4 op)

Kati Oinonen (kati.oinonen(at)live.fi)

Sisältö:

Kurssin aluksi opiskellaan käyttämään visuaalista kanavaa oppimisen välineenä. Opiskellaan arkielämän tilanteisiin liittyviä viittomia. Aihepiireinä ovat mm. sormiaakkoset, numerot, erilaiset ajanmääreet, perhe jne. Lisäksi tutustutaan kuurojen kulttuuriin kirjallisuuden ja dokumenttiohjelman kautta. Kurssin jälkeen opiskelija selviytyy helpoista keskustelutilanteista, joissa hän osaa kertoa itsestään perheestään, harrastuksistaan jne.


[Tarkat tiedot sekä ilmoittautuminen]

XYHX010 Refugee Resettlement and Integration, KOKKONEN1 / HUOM! SUMMER SCHOOL IN HUMAN SCIENCES / ERILLINEN HAKU JA ILMOITTAUTUMINEN (2 - 4 op)

Lotta Kokkonen (lotta.o.kokkonen(at)jyu.fi)

Kati Turtiainen (kati.m.turtiainen(at)jyu.fi)

[Kurssille ei ilmoittauduta Korppi-järjestelmän avulla.]

Sisältö:

Content: Jyväskylä is one of the places where growing numbers of refugees are settling. This course offers students insight into  the reasons behind the refugee flows, how Finland is responding in policy, and a range of challenges and possibilities created by refugee flows at a local and everyday level.

Topics:


Osaamistavoitteet:

Aims and learning outcomes:

After successfully completing this course students should be able to:


Opetusmuodot:

Learning / teaching methods: The pedagogical foundation relies heavily on experiential learning (e.g. Kolb) and active learning (e.g. Bonwell & Eison; Revans). Learning methods include lectures, readings (to be specified later) discussions and exercises during the classes. Further, field visits, individual / group assignments are to be completed during the course, partly outside the lecture hours. Students are encouraged to contribute to the lectures actively through discussions.

 


Suoritustavat:

Assessment: The course is evaluated with a grading scale from 1 to 5 (0=fail, 1=satisfactory, 3=good, 4= very good, 5 = excellent). The criteria will be discussed in more detail during the first lecture.


[Tarkat tiedot]